GRUN here I come - Reisverslag uit Hammanskraal, Zuid-Afrika van Marjan N - WaarBenJij.nu GRUN here I come - Reisverslag uit Hammanskraal, Zuid-Afrika van Marjan N - WaarBenJij.nu

GRUN here I come

Door: Marjan

Blijf op de hoogte en volg Marjan

13 Juli 2006 | Zuid-Afrika, Hammanskraal

WOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOW ik ben gewoon ingeloot!!! en in GRUN nog wel :D ik kan t nog steeds niet geloven hihi. is het meteen niet meer erg dat ik die toelatingstoets in het zuiderland niet gehaald heb:P
anyway kheb t nog steeds echt super naar mn zin.. alleen jammer dat de zon vrij laat echt pas schijnt (uurtje of half 8) en vrij vroeg weer ondergaat (voor 7en) maar alssie schijnt is het wel echt heerlijk! niet zo benauwd a la Nederland. Buiten is het dan ook stuk warmer dan binnen, vooral t computerhokje is ijssskoud! maar kheb nu n deken van kirstin dus heb het nu ietwat aangenamer dan de vorige keer hahaha.
En wat ik nu zoal doe op n dag.... eigenlijk verzorgen we voornamelijk de jongste 6 kinderen (en Noxolo van 5 ook wel omdat zij niet weet hoe ze moet spelen, al moet ik zeggen dat ze vrij annoying kan zijn! haar 3 meest gebruikte zinnetjes zijn "what did you say" - "why" - "like this") maar de oudste 4 jongens doen we eigenlijk niezoveel mee. De jongste 6 die geven we echt eten en kleden aan en wassen ze, en uiteraard ook met ze spelen haha- en helaas dragen ze alle 6 luiers maar daar wen je ook vrij snel aan. Fetsi is al 4(was 6 juli jarig maar Chris was zn verjaardag helemaal vergeten! dus morgen is het weer 6 juli;) ) maar hij heeft een ziekte waarvan ik de naam even kwijt ben, waardoor zijn benen heel stijf zijn -hij ook niet kan lopen dus- en hij is in het algemeen wat achter.. hij praat veel maar het is echt onmogelijk om te verstaan wat hij bedoeld met zn "wadiwodidada". en hij heeft momenteel een oorinfectie dus hij ruikt niet altijd even aangenaam hiih. maar hij schijnt echt supervooruit te zijn gegaan met toen hij hier vorig jaar augustus gloof ik gebracht is, toen kon hij helemaal niet lopen (nu als je m vasthoud kan ie met grootste inspanning ene voet voor de andere zetten) en was hij oo zeer ondervoed en sprak hij bijna tot niet. Maar lief issie zeker tho!
Volgens mij zijn er 4 of 5 HIV-positief, maar ik weet eigenlijk niet precies wie.. ik weet zeker Noxolo, Fetsi en Tshepo, omdat we die 2x per dag medicijnen geven, en van de ousdste jongens ook nog 2 denk ik... merk dr verder niets van.
Er zijn ook veel gasten elke dag, wat soms wel beetje verwarrend is hehe, de zoon van Mark en Chris woont in dezelfde, nouja, straat, en zijn kinderen en die van andere buren (denk: blank, blond haar) logeren nu hier of komen alleen om te spelen. en ook veel anderen maar ik weet niet wie dat allemaal waren!
Ik had trouwens dinsdag (sorry voor t ongeordende verhaal) een vrije dag, waar ik met Chris, Kirstin, Mama Joy en dr dochten(Linda of Minda.. of zoiets:)) naar Hammanskraal geweest om te "shoppen". Eerst naar een heel nieuw stuk (denk aan winkel kwart gevuld.. zag dr gaaaar uit!) wat trouwens allemaal echt supergoedkoop is (1 eurie is 9 rand ongeveer) en alles is veel goedkoper dan verwacht eigenlijk. Maar het schijnt in Pretoria en Johannesburg allemaal wel stukken duurder te zijn. Ook bij deze winkels trouwens nul blanken gezien. van Kirstin heb ik begrepen dat vooral blanken hier gediscrimineerd worden, en dat ook zij op dr school t vaak lastig heeft als enige blanke op n zwarte school. Maar opzich ergens wel te begrijpen natuurlijk! Ik heb trouwens een Afrikaans tijdschrift gekocht.. echt te grappig! zo'n stoere taal :D
Ik moet stoppen want Mark en Chris' zoon wilt een longdistance call maken!
hoop dat alles in NL nog goed gaat:D is het weer nog zo warm??

Xx Marjan

  • 13 Juli 2006 - 18:50

    Ineke:

    He sjan, gefeliciteerd. Je pakt het weer eens beter aan dan ik.. :D Echt leuk joh om je verhalen te lezen. Geniet ervan zo lang het nog kan want voor je het weet zijn je 5 weken voorbij! Volgens mij ben je wel op je plaats daar. Veel liefs, ien

  • 14 Juli 2006 - 11:33

    Robert:

    Gefeli met je lootsel jan, dith ook ingeloot...ik helaas niej:( njah, spreek je binnekort wel weer! -x-

  • 14 Juli 2006 - 12:40

    Ellen:

    Heej Marjan. Wooow, echt suuuuuupergefeliciteerd joh!! :D:D:D:D Wat leuk dat je naar Grun kan! Ben echt superblij voor je!
    En ook echt super dat je het zo naar je zin hebt in Afrika (dat merk ik wel aan je verhalen ;) ). En inderdaad, geniet er nog maar van, want de tijd gaat suupersnel voorbij! Ik wacht vol spanning op je nieuwe verhaaltje!
    XXX Ellen

  • 15 Juli 2006 - 15:43

    Eline:

    Heeeey!!! Wouw gefeliciteerd meid!! Wat goed dat je bent ingeloot en nog wel in Groningen!!!:D En wat klinken je verhalen cool!! Ik ben echt jaloers op je ;)! Nou nog heeeeel veel plezier daar he! kusjes Eline!

  • 15 Juli 2006 - 17:45

    Veertjuh:

    JANNIE GEFELICITEERD:D:D:D:D
    jeeej jij helemaal blij:D ik kom je wel heel veel opzoeken in groningen howr!! egt kewl dat je t in afrika zow naar je zin hep!! ik kan me niet egt een voorstelling maken van hoe alles daar eruit ziet...:S waar zijn je fotows nouw?;)
    geniet ervan meissie:D
    veel kusjes van Veertjuh

  • 20 Juli 2006 - 08:59

    Ouders:

    hoi dochtertje we zitten op internet bij de boer omringd door de vliegen. nog steeds heet hier maar het zwembad is op io meter afstand dus heerlijk... geniet van de tijd daar leuk om alle verhalen te lezen groet edo miranda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjan

Ik ga voor 5 weekjes vrijwilligerswerk doen in het weeshuis Tshepo Ya Bana in Hammanskraal, Zuid-Afrika!!

Actief sinds 20 Juni 2006
Verslag gelezen: 108
Totaal aantal bezoekers 5928

Voorgaande reizen:

07 Juli 2006 - 11 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: